Anne har foreløbig ringet rundt til 352 af Husets brugere

Daglig leder Anne Lassen og praktikant Eva Banke arbejder på højtryk for at hjælpe alle de mennesker, der lige nu ikke kan komme i Huset på Færgevej. De trøster dem over telefonen, hvor de ofte græder. De hjælper også med praktiske ting fx i forhold til myndigheder.​

​Her på første sal derhjemme i Ulbølle har Anne Lassen fuld gang i computere, mobiler og headset, så hun kan ringe rundt og trøste alle dem, der normalt kommer i Huset på Færgevej. Foto: Amalie Lassen

Faaborg: Godt nok er det sociale værested Huset på Færgevej 2 i Faaborg lukket her under coronakrisen. Men det betyder bestemt ikke, at daglig leder Anne Lassen bare sidder derhjemme og kukkelurer.

Jo, hun sidder faktisk derhjemme - men hun har susende travlt med at ringe rundt til alle de mennesker, der normalt kommer i Huset, men lige nu sidder hjemme og mærker ensomheden.

Anne sidder foran computeren i arbejdsværelset på første sal og ringer og ringer og snakker og snakker, så både mobil og headset gløder.

- Jeg kan se, at jeg indtil nu under coronakrisen har ringet rundt til 352 af vores daglige brugere. Nogle samtaler varer måske kun fire minutter, andre 20-30 minutter. Og nu, hvor krisen trækker ud, kan de godt vare 50-60 minutter. Nogle dage har jeg måske kun en håndfuld samtaler, og én dag var jeg oppe på 35 samtaler, fortæller Anne Lassen.

- Folk er triste og kede af det, og det sker ofte, at de græder over telefonen. Så snakker vi lidt om det hele og prøver at finde noget positivt, og så hjælper det ofte lidt, fortæller hun.

​Hjemmefra kan Anne Lassen sagtens fikse stort og småt for Husets brugere, fx i forhold til integrationsministeriet og andre myndigheder. Foto: Amalie Lassen

Kører ud med dokumenter

Anne Lassen hjælper også brugerne med praktiske ting i forhold til myndigheder og den slags.

- Hvis brugerne har modtaget et dokument, som de har brug for hjælp til, så aftaler vi, at de lægger det i Husets postkasse, hvorefter jeg kører derind med det samme og henter det, og når problemet er løst, kører jeg ud til personen og aflevere det.

- Det kan også være noget med opholdstilladelse og integrationsministeriet. Så har jeg kontakt til brugeren i én mobiltelefon og til integrationsministeriet i en anden, når brugeren skal bekræfte sin identitet og give sit mundtlige samtykke. En slags skypemøde bare med to mobiltelefoner, fortæller Anne Lassen.

- Forleden da jeg var henne i Huset og tømme postkassen, mødte jeg en af vores brugere. Vi havde bare så meget lyst til at give hinanden et kæmpekram. Han sagde, at han sådan savnede mig, og jeg sagde, at jeg også savnede ham.

Også Eva Banke, der er i socialrådgiverpraktik i Huset i fem måneder, ringer rundt, for eksempel til alle dem, der normalt kommer hver morgen og drikker kaffe og spiser en bolle i "Godmorgen Faaborg".

Eva Banke har foreløbig haft omkring 100 samtaler.

Så selv om der rent fysisk er dødt og stille i Huset, viser Anne Lassen og Eva Bankes ihærdige indsats for et bekæmpe ensomheden, at der mere end nogensinde er brug for det sociale værested på Færgevej 2.

Anne Lassen har foreløbig ringet til 352 af Husets brugere under coronakrisen. Nogle af samtalerne varer helt op til en time. Foto: Amalie Lassen​

Ønsker du at høre nærmere?​

Vil du høre mere om Huset, er du altid velkommen til at skrive til os.

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

HUSET

Færgevej 2, 5600 Faaborg

Klik her for rutevejledning

Kontakt os

Telefon: 62 61 49 02

E-mail: huset-2@c.dk

Følg os på Facebook

Bliv opdateret på vores hverdag i HUSET, på Facebook